mandag 27. januar 2014

20 Januar: kilder


Oppgaven min har hittil har basert seg på ulike spørsmål, som har skapt en slags balanse i teksten og som har bidratt til at jeg kan få konkrete svar knyttet opp mot problemstillingen. Spørsmålene jeg har valgt å stille faren min er:

1. Hvilke utfordringer møtte du på som medlem av et militært samfunn?
 
  1. I og med at de fleste afghanere var imot det sovjetiske styret, valgte du å jobbe for dem. Skapte det noen konflikter for din hverdag, var det med på å begrense friheten din eller opplevde du hverdagen som alle andre som ikke var medlem i militæret?
  2. Hvilke konflikter kunne ditt yrke skape for deg med tanke på hvordan situasjonen var på den tiden, hva slags motstand kunne du få eller fikk du noe motstand i det hele tatt?
  3. De fleste beskriver og ser på konflikten mellom Sovjet og Afghanistan som en tragedie, hadde det noen positive sider ut i fra dine opplevelser?
  4. Som et individ i løpet av krigen, hvordan opplevde du krigen sett med dine egne øyne?
  5. Mange afghanere tolket deg som en landsforræder til tross for at du jobbet for Sovjet, hvordan påvirket det din livsstil?
  6. Hvilke resultater har krigen gitt deg?
  7. Hvordan har krigen vært med på å gjøre deg sterk samtidig som du tidligere har nevnt at den gjorde deg svak?(Kommer tilbake til det i løpet av teksten/oppgaven)
  8. Hvordan har krigen påvirket familielivet ditt?
  9. Hvilke etterfølger har du fått av krigen?

Jeg har valgt å ta i bruk et par kilder som jeg synes var ganske relevante å dra med inn for temaet jeg har valgt. Jeg valgte å ta i bruk disse kildene for å presisere, referere og overbevise at det jeg har skrevet om er noe som virkelig har tatt plass. Nedenfor er det en oppramsing over hva jeg har valgt å bruke som mine sekundærkilder:
  • Bokforhandleren i Kabul, Åsne Seierstad, Cappelen Damm 2008
  • Høytspill om Afghanistan, Kai Eide, Cappelen Damm 2011
  • Eksperimentet Afghanistan, Astri Suhrke, Spartacus 2011
  • Tidslinjer 2, Grimnes, Eriksen, Wiig, Ertresvaag, Eliassen, Skovholt, Aschehoug 2008

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar